ارسال اثر از ۲۶ کشور جهان به دبیرخانه جایزه ادبی فلسطین تجربه هنری پس از دوران بازنشستگی | نگاهی به نمایشگاه نقاشی رنگ و خاطره، در نگارخانه فردوسی مشهد جذب مخاطب با رصد جامعه و مخاطب شناسی | گفت‌و‌گو با کیوان صباغ، کارگردان نمایش ملودی‌های جاودانه وقتی نقاشی‌ها، زبان روایت می‌شوند | نمایش «دلفی»، روی صحنه پردیس تئاتر مستقل مشهد نگاهی به کتاب «ایرانیان و رؤیای قرآن پارسی» اثر محمود فتوحی بازیگران در پشت صحنه سریال پایتخت ۷ + تصاویر اعتصاب دوباره روزنامه نگاران گاردین و آبزرور اثر هنرمند ایرانی منتخب مجله نشنال جئوگرافیک + عکس فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۲۲ و ۲۳ آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه فیلم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳ کتاب «خودآموز خبرنگاری حرفه‌ای» در مشهد رونمایی شد لزوم شکل‌گیری خودتنظیم‌گری با اتکا و بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنفی ترویج هنر، مبتنی بر ارزش های اخلاقی نگاهی به بخشی از آثار تئاتری زنده یاد رضا سعیدی در مشهد | در جوانی درخشید و رفت فقه و زبان فارسی درباره «خونه ای که توش قد کشیدیم»، یک کتاب خوش رنگ ولعاب برای کودکان | محفل گرم خانوادگی سوگل طهماسبی در سریال «رویای نیمه شب» سریال بازنده، ویژه نابینایان از جمعه در نمایش خانگی + ویدیو روح جستجوگر یک شاعر | گذری بر زندگی احمد شاملو به بهانه زادروزش نقد و بررسی کتاب ایرانیان و رؤیای قرآن پارسی، در کافه‌کتاب آفتاب
سرخط خبرها

وقتی نقاشی‌ها، زبان روایت می‌شوند | نمایش «دلفی»، روی صحنه پردیس تئاتر مستقل مشهد

  • کد خبر: ۳۰۵۱۶۰
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
وقتی نقاشی‌ها، زبان روایت می‌شوند | نمایش «دلفی»، روی صحنه پردیس تئاتر مستقل مشهد
نمایش «دلفی»، به کارگردانی مهدی قنبریان، روی صحنه پردیس تئاتر مستقل مشهد رفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، تئاتر همواره بستری برای ترکیب هنر‌های گوناگون بوده است، اما نمایش «دلفی» به کارگردانی مهدی قنبریان، گامی فراتر از این تعامل برداشته و نقاشی را نه‌تنها در حد یک عنصر فرعی، بلکه به‌عنوان هسته اصلی روایت به صحنه آورده است. این نمایش که این روز‌ها در پردیس تئاتر مستقل مشهد روی صحنه است، با ساختاری کلاژگونه و بهره‌گیری از عناصر بصری، تجربه‌ای تازه از تئاتر را برای مخاطبان رقم می‌زند.

در این اثر، نقاشی‌ها نه‌تنها جزئی از طراحی صحنه هستند، بلکه به روایت دراماتیک جان بخشیده و داستان زندگی شخصیت‌ها را روایت می‌کنند. ارجاعات عمیق به اساطیر یونان باستان، طراحی صحنه متفاوت و موسیقی متن که به‌دقت برای هر صحنه انتخاب شده، از ویژگی‌های برجسته این اثر هستند.

در ادامه، گفت‌وگوی ما را با مهدی قنبریان، کارگردان این نمایش که از روند شکل‌گیری ایده، همکاری با تیم خلاق نمایش و چالش‌های اجرای آن سخن گفته است، می‌خوانید.

ایده اولیه، تلفیق نقاشی و درام 

مهدی قنبریان در خصوص شکل‌گیری ایده اولیه «دلفی» توضیح می‌دهد: ایده این نمایش از علاقه شخصی من به هنر نقاشی شکل گرفت. نقاشی در این اثر فقط بخشی از طراحی صحنه نیست، بلکه نقش مهمی در پیشبرد روایت دراماتیک دارد. در واقع، نقاشی‌ها به‌عنوان سکویی برای روایت قصه و اتفاقات دراماتیک عمل می‌کنند. حتی در تبلیغات نمایش، مانند پوستر اصلی و پوستر‌های محیطی، از نقاشی‌ها استفاده شده تا این ارتباط هنری برجسته شود.

او ادامه می‌دهد: برای ایجاد هماهنگی بین نقاشی و روایت، پیش از نگارش متن، با خانم نیکو، بازیگر و نقاش اثر، جلساتی داشتیم تا به ذهنیتی مشترک برسیم. این همکاری باعث شد نقاشی‌ها به‌طور مستقیم با فضای دراماتیک نمایش پیوند بخورند.

ساختار بصری نمایش، ترکیب تئاتر و نمایشگاه نقاشی 

کارگردان نمایش «دلفی» با تأکید بر جنبه بصری نمایش بیان می‌کند: ما تلاش کردیم نمایش را بیشتر به یک کلاژ بصری تبدیل کنیم. با الهام از جمله مشهور دکتر قطب‌الدین صادقی، «تئاتر برای دیدن است، نه شنیدن»، تصمیم گرفتیم فضای بصری را برجسته کنیم. طراحی صحنه، نقاشی‌ها و حتی نورپردازی، همگی بر این اصل استوار هستند. برای نورپردازی از نور‌های نمایشگاهی استفاده کردیم؛ نور‌هایی که بیشتر در نمایشگاه‌های نقاشی به کار می‌روند و حس متفاوتی به صحنه بخشیدند. همچنین دو نور خاص را پایین‌تر از سقف نصب کردیم تا همراهی هر شخصیت با یکی از این نور‌ها در طول نمایش مشخص شود.

ارجاعات اسطوره‌ای و ساختار روایی

قنبریان درباره جنبه‌های روایی نمایش می‌گوید: نمایش از چهار نقاشی تشکیل شده که هر یک بازتاب‌دهنده بخشی از زندگی استاد نقاشی، کاراکتر اصلی نمایش، هستند. این نقاشی‌ها علاوه بر روایت زندگی شخصی، به اساطیر یونان باستان نیز ارجاع دارند. به‌طور مثال، اولین نقاشی به ماجرای نارسس، دومی به افسانه آفرودیت و آرس، سومی به دیونیزوس و آپولون، و چهارمی به افسانه ربوده شدن پرسفونه توسط هادس اشاره دارد.

او تاکید می‌کند: این مراحل، چرخه‌ای از زندگی شخصیت اصلی را بازگو می‌کنند؛ از شکست عاطفی و تمایلات نفسانی تا بازگشت به احساس‌گرایی. هر یک از این نقاشی‌ها روی صحنه بازسازی می‌شوند و روایت را به جلو می‌برند.

موسیقی و فضاسازی نمایش «دلفی»

کارگردان این نمایش درباره نقش موسیقی در نمایش توضیح می‌دهد: موسیقی‌های نمایش دلفی که توسط امیر کسری باروت‌کوب طراحی و ساخته شده‌اند، نقش بسیار مهمی در فضاسازی دارند. ما تلاش کردیم موسیقی‌هایی متناسب با هر نقاشی و صحنه طراحی کنیم. این موسیقی‌ها نه‌تنها اتمسفر نمایش را تقویت می‌کنند، بلکه ارجاعات اسطوره‌ای را نیز بازتاب می‌دهند.

تیم بازیگری و روند تمرینات نمایش «دلفی»

قنبریان با اشاره تیم بازیگری و تمرینات بیان می‌کند: خانم نیکو که علاوه بر بازیگری، نقاشی‌های نمایش را خلق کرده، یکی از اعضای کلیدی تیم است. این ارتباط نزدیک بین نقاشی و بازیگری به هماهنگی بالای تیم کمک کرد. همچنین احسان مشایخی دوم که به هنر نقاشی علاقه‌مند است، همراهی خوبی با ما داشت. ما طی سه ماه و در ۳۰ جلسه تمرین، به آمادگی کامل برای اجرا رسیدیم.

استقبال مخاطبان و چالش‌های اقتصادی

او درباره استقبال مخاطبان نیز می‌گوید: با وجود رونق نسبی تئاتر مشهد پس از دهه فاطمیه، استقبال مخاطبان به دلیل مسائل اقتصادی و قیمت بالای بلیت‌ها کمی محدود بوده است. بااین‌حال، بازخورد‌هایی که دریافت کرده‌ایم، مثبت و متنوع بوده است؛ البته طبیعی است که یک نمایش نتواند تمامی سلایق را راضی کند.

این کارگردان در پایان ادامه می‌دهد: هدف اصلی ما در این نمایش، جلب توجه مخاطب به خودشناسی است. این پیام در پایان‌بندی نمایش برجسته می‌شود که «انسان می‌تواند در خود، اولین رگه‌های نور و خلوص را پیدا کند، بدون اینکه به عوامل بیرونی وابسته باشد.»

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید بلیت این نمایش به سایت گیشات مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->